Η α ν α σ τ ο λ ή εργασίας που προβλέπεται με την εν λόγω
διάταξη, σύμφωνα με το Γαλλικό Συνταγματικό Συμβούλιο, έχει την έννοια ότι,
εφόσον ένας γάλλος εργαζόμενος στον ιδιωτικό ή δημόσιο τομέα αρνείται να
προσκομίσει Πράσινο Πιστοποιητικό για τον κορωναϊό, ο εργοδότης έχει το
δικαίωμα να συμφωνήσει με τον εργαζόμενο κανονικές ημέρες άδειας μ ε τ'
α π ο δ ο χ ώ ν ή υποχρεωτικές
ημέρες άδειας μ ε τ' α π ο δ ο χ ώ ν. Αν ο εργαζόμενος αρνηθεί τίθεται σε αναστολή.
Όταν η α ν α σ τ ο λ ή τής σύμβασης εργασίας παρατείνεται πέραν της
περιόδου που ισοδυναμεί ΜΕ Τ Ρ Ε Ί Σ (3)
ΗΜΈΡΕΣ ΕΡΓΑΣΊΑΣ, ο εργοδότης υ π
ο χ ρ ε ο ύ τ α ι να καλέσει τον
εργαζόμενο σε συνέντευξη προκειμένου να τον τοποθετήσει σε άλλη θέση με μικρή ή
καθόλου επαφή με άλλα πρόσωπα όπου η πιθανότητα μετάδοσης του κορωναϊού είναι
περιορισμένη• η θέση αυτή είναι υποχρεωτικά
ε ν τ ό ς της επιχείρησης,
Α
ν τ ι σ υ ν τ α γ μ α τ ι κ ή η
υποχρεωτική δεκαήμερη καραντίνα όταν ένας γάλλος βρεθεί θετικός στον κορωναϊό,
Δεν
αντίκειται στο γαλλικό Σύνταγμα το Πράσινο Πιστοποιητικό για τον κορωναϊό,
Η
επίδειξη δημοσίων εγγράφων που αποδεικνύουν την
τ α υ τ ό τ η τ α του πολίτη που
προσκομίζει το Πράσινο Πιστοποιητικό,
γίνεται α π ο κ λ ε ι σ τ ι κ
ά στα όργανα της Γαλλικής Χ ω ρ ο φ υ λ α κ ή ς,
Ποιες
οι προϋποθέσεις χρήσης Πράσινου Πιστοποιητικού για την είσοδο σε μπαρ,
εστιατόρια, καφετέριες, πολυκαταστήματα, μεγάλα εμπορικά κέντρα, αίθουσες
συναυλιών, παραστάσεις, κινηματογράφος, φεστιβάλ, αθλητικές εκδηλώσεις,
εκθέσεις, σαλόνια, ζωολογικοί κήποι, βιβλιοθήκες, καζίνο και αίθουσες
παιχνιδιών στη Γαλλία,
Ποιες
οι προϋποθέσεις χρήσης Πράσινου Πιστοποιητικού για την πρόσβαση σε
υγειονομικές, κοινωνικές και ιατροκοινωνικές υπηρεσίες στη Γαλλία,
Ποιες
οι προϋποθέσεις χρήσης Πράσινου Πιστοποιητικού για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων
με διαπεριφερειακές δημόσιες συγκοινωνίες στη Γαλλία.]
1.
Τον διαχωρισμό των χώρων διασκέδασης σε χώρους αμιγώς για εμβολιασμένους κατά
της Κόβιντ19 και σε μεικτούς χώρους ανακοίνωσε η ελληνική κυβέρνηση από την 15η Ιουλίου 2021.
Απαγορεύεται η συμμετοχή στην κοινωνική δραστηριότητα της ψυχαγωγίας αν ο
πολίτης δεν έχει εμβολιαστεί ή αν δεν υποβάλλεται συστηματικά σε -- οικονομικά
ασύμφορη και πρακτικά αδύνατη -- δοκιμασία PCR ή rapid για τον κορωναϊό κάθε 48
ή 72 ώρες.
Μετά
τον διαχωρισμό των χώρων διασκέδασης σε χώρους αμιγώς για εμβολιασμένους και σε
μεικτούς χώρους, η Ελληνική Δημοκρατία συνδέει τον εμβολιασμό των πολιτών της,
προεξοφλώντας την επέκταση της εφαρμογής του μέτρου τής υποχρεωτικής επίδειξης
πιστοποιητικού υγείας για το λιανεμπόριο συνολικά, των σούπερ μάρκετ
συμπεριλαμβανομένων.
Υποχρεωτικός
εμβολιασμός επιβάλλεται στην Ελλάδα στους εργαζομένους σε οίκους ευγηρίας και κέντρα
φροντίδας και σε όσους εργάζονται στον κλάδο της υγείας. Για τους
ανεμβολίαστους εργαζόμενους στον δημόσιο τομέα προβλέπεται αναστολή καθηκόντων
(μη καταβολή αποδοχών) με απόφαση του επικεφαλής του Φορέα. Για τους
ανεμβολίαστους εργαζόμενους στον ιδιωτικό
τομέα, ο εργοδότης υποχρεούται να μην κάνει δεκτή την παροχή της
εργασίας τού εργαζομένου και απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών
για το χρονικό διάστημα μη παροχής εργασίας. Παράλληλα παρατείνονται παντού για
επιπλέον τρεις μήνες οι τρίμηνες συμβάσεις του έκτακτου προσωπικού που θα
προσληφθεί στη θέση εκείνων που δεν θα εμβολιαστούν και (νομοτελειακά) θα
χάσουν τη δουλειά τους.
Τα
πρόστιμα για τους εργοδότες στις δομές που απασχολούν ανεμβολίαστους εργαζομένους
φτάνουν έως και 200.000 Ευρώ, ενώ οι εργαζόμενοι που δεν έχουν εμβολιαστεί
τίθενται σε αναστολή - άδεια άνευ αποδοχών.
Περισσότερα
αμφιλεγόμενα μέτρα για την επίτευξη εμβολιασμών σχεδιάζει το ελληνικό κράτος
για τους ένστολους όλων των Σωμάτων, δηλαδή Ένοπλες Δυνάμεις, Αστυνομία,
Λιμενικό και Πυροσβεστική, αλλά και για τους εργαζόμενους σε υποδομές και μέσα
μαζικής μεταφοράς.
«Το
έχω πει ότι δεν θα πάμε σε νέο lockdown. Θα το ξαναπώ: Δεν θα πληρώσουν οι
εμβολιασμένοι τους λίγους ανεμβολίαστους. Η οικονομία θα λειτουργήσει, η
κοινωνία θα μείνει ανοιχτή και η απάντηση στο πρόβλημα της μετάλλαξης Δ δεν
είναι το lockdown, αλλά ο
εμβολιασμός» δήλωσε ο έλληνας πρωθυπουργός
ενόψει των φθινοπωρινών μέτρων, υιοθετώντας ακραία διχαστική ρητορική για τους ανεμβολίαστους συμπολίτες μας, πυροδοτώντας
τον κοινωνικό αυτοματισμό των εμβολιασμένων συμπολιτών μας, προϊδεάζοντας για
σκληρά μέτρα που θέτουν σε αμφισβήτηση το αυτεξούσιο του σώματος, μέτρα που
οδηγούν σε παραβίαση των προσωπικών δεδομένων και των ατομικών ελευθεριών, που
θίγουν την αρχή της αξιοπρέπειας των πολιτών, το δικαίωμα στην ελεύθερη
ανάπτυξη της προσωπικότητας, το δικαίωμα στην εργασία, το δικαίωμα τής
συμμετοχής στην οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα της χώρας, το δικαίωμα
στη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα.
"Όσοι
υγειονομικοί δεν πραγματοποιήσουν έστω και μια δόση εμβολίου μέχρι την 1η
Σεπτεμβρίου θα έχουν ως συνέπεια την αναστολή της εργασίας τους", τόνισε
αξιωματούχος της ελληνικής κυβέρνησης, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως "Ο
νόμος θα εφαρμοστεί χωρίς καμιά εξαίρεση", δίνοντας μια πρώτη ένδειξη για
την ένταση και την έκταση των μέτρων ενόψει του Χειμώνα 2021-22.
2.
Με διάγγελμα απευθύνθηκε στο γαλλικό λαό ο πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας
Εμμανουέλ Μακρόν την 12η Ιουλίου 2021 για την αναγκαιότητα επιβολής τού
υποχρεωτικού εμβολιασμού των υγειονομικών και την εισαγωγή του Γαλλικού
Πράσινου Πιστοποιητικού ως προϋπόθεση συμμετοχής σε δραστηριότητες κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής ζωής
στη Γαλλία... Ο εμβολιασμός τού υγειονομικού προσωπικού για την Κόβιντ19
καθίσταται υποχρεωτικός στη Γαλλία, ενώ για την είσοδο σε εστιατόρια και
καφετέριες και εμπορικά κέντρα, καθώς και για την επιβίβαση σε τρένα και άλλα
μέσα μεταφοράς, θα πρέπει να επιδεικνύεται Πράσινο Πιστοποιητικό, σύμφωνα με τα
συμφραζόμενα από το διάγγελμα του ενοίκου των Ηλυσίων Πεδίων… «Υποχρεωτικά θα
εμβολιαστούν όσοι έρχονται σε επαφή με ευπαθή άτομα. Θα έχουν διορία μέχρι τις
15 Σεπτεμβρίου για να εμβολιαστούν» είπε ο Μακρόν, προειδοποιώντας ότι μετά την
ημερομηνία αυτή θα τους επιβληθούν κυρώσεις, όπως η αναστολή από την εργασία τους και η απόλυση
από την εργασία τους… «Το Πράσινο Πιστοποιητικό θα εφαρμόζεται στις καφετέριες,
τα εστιατόρια, τα εμπορικά κέντρα, αλλά επίσης στα νοσοκομεία, τους οίκους
ευγηρίας, τα ιατροκοινωνικά ιδρύματα, όπως και στα αεροπλάνα, τα τρένα και τα
λεωφορεία μεγάλων αποστάσεων. Μόνο οι εμβολιασμένοι και όσοι έχουν αρνητικό
τεστ θα διαθέτουν πρόσβαση σε αυτούς τους χώρους» τόνισε ο Μακρόν.
Το
Γαλλικό Πράσινο Πιστοποιητικό που ανακοίνωσε ο Εμμανουέλ Μακρόν ως υποχρεωτικό
για τη συμμετοχή των γάλλων πολιτών στην οικονομική και κοινωνική ζωή της
Γαλλικής Δημοκρατίας αφορά, είτε σε πιστοποιητικό εμβολιασμού, ή σε πρόσφατο
αρνητικό τεστ, ή σε πιστοποιητικό ανάρρωσης από Κόβιντ19. Ως πιστοποιητικό
εμβολιασμού στη Γαλλία θεωρείται ο πλήρης εμβολιασμός μία εβδομάδα μετά τη
δεύτερη δόση για τα εμβόλια Pfizer / BioNTech, Moderna και AstraZeneca, ενώ για
την εφάπαξ δόση του εμβολίου Johnson & Johnson, τέσσερις εβδομάδες μετά τη
δεύτερη δόση. Για τους μη εμβολιασμένους γάλλους που προσκομίζουν αρνητικό
τεστ, το Πράσινο Πιστοποιητικό είναι έγκυρο εφόσον το PCR ή η δοκιμή αντιγόνου έχει πραγματοποιηθεί εντός 48 ωρών.
Τέλος, για τους γάλλους που έχουν
αναρρώσει από την Κόβιντ19, το Πράσινο Πιστοποιητικό είναι έγκυρο εφόσον έχουν
νοσήσει τους τελευταίους έξι μήνες.
Το
νομοσχέδιο για την υγεία που εισήχθη προς συζήτηση στη Γαλλική Εθνοσυνέλευση
μετά το διάγγελμα του Εμμανουέλ Μακρόν, που προβλέπει τη θέσπιση και παράταση
εφαρμογής του μέτρου της υποχρεωτικής χρήσης Πράσινου Πιστοποιητικού υγείας για
την Κόβιντ19, επιπρόσθετα δε την υποχρέωση εμβολιασμού για υγειονομικούς και
προσωπικό οίκων ευγηρίας, εγκρίθηκε την Κυριακή 25 Ιουλίου 2021 από την Γαλλική
Εθνοσυνέλευση. Ως ημερομηνία θέσης σε ισχύ του νόμου ορίστηκε η 9η Αυγούστου
2021 υπό τον ό ρ ο ότι οι σχετικές διατάξεις κριθούν σύμφωνες με
το Γαλλικό Σύνταγμα, στα πλαίσια της
διαδικασίας του προληπτικού σ υ ν τ α γ
μ α τ ικ ο ύ ε λ έ γ χ ο υ από τους σοφούς του Γαλλικού Συνταγματικού
Συμβουλίου ( = Ανώτατο Γαλλικό Συνταγματικό Δικαστήριο), διαδικασία που κατά το
Γαλλικό Σύνταγμα όφειλε να περατωθεί έως την 5η Αυγούστου 2021.
Συναφώς,
οι τελικές διατάξεις σχετικά με την θέσπιση και εφαρμογή τού Γαλλικού Πράσινου
Πιστοποιητικού που εγκρίθηκε στις 21 Ιουλίου από τη Γαλλική Εθνοσυνέλευση
αφορούν σε χρήση σε «χώρους αναψυχής και πολιτισμού», όπου συγκεντρώνονται
περισσότεροι από 50 άνθρωποι. Υπό τον όρο ότι το Πράσινο Πιστοποιητικό εγκριθεί
από το Συνταγματικό Συμβούλιο, από τις 9 Αυγούστου 2021 θα εφαρμοστεί στο
σύνολο της γαλλικής επικράτειας, και συγκεκριμένα,
(α)
σε μπαρ, εστιατόρια και καφετέριες, σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους,
(β)
στις υπεραστικές μεταφορές των σιδηροδρόμων υπερταχείας TGV, Intercités και
νυχτερινά τρένα,
(γ)
σε ιδρύματα υγείας για ασθενείς και για συνοδούς ασθενών ή επισκέπτες στα
πλαίσια επισκεπτηρίου νοσηλευόμενων ασθενών,
(δ)
σε όλους τούς χώρους που συγκεντρώνουν κοινό όπως αίθουσες συναυλιών,
παραστάσεις, κινηματογράφοι, φεστιβάλ, αθλητικές εκδηλώσεις, εκθέσεις, σαλόνια,
ζωολογικοί κήποι, βιβλιοθήκες, καζίνο, αίθουσες παιχνιδιών,
(ε)
σε πολυκαταστήματα και σε μεγάλα εμπορικά κέντρα (άνω των 20.000 m²) υπό τις
προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος.
Αναφορικά
με τα πρόστιμα που ο γαλλικός νόμος
προβλέπει,
Στους
υπαλλήλους των σιδηροδρόμων που δεν ελέγχουν το Πράσινο Πιστοποιητικό
επιβάλεται διοικητικό πρόστιμο 1.500 Ευρώ. Η ποινή μπορεί να αυξηθεί μετά την
τρίτη υποτροπή σε 9.000 Ευρώ και φυλάκιση ενός έτους.
Σε
μπαρ εστιατόρια και άλλα μέρη όπου υπάρχει υποχρέωση ελέγχου του Πράσινου
Πιστοποιητικού, οι διαχειριστές δ ε
ν απαγορεύουν την είσοδο στους πελάτες
που δεν επιδεικνύουν το Πράσινο Πιστοποιητικό αλλά υποχρεούνται να ενημερώσουν
πάραυτα τη Γαλλική Χωροφυλακή. Σε περίπτωση παράλειψης, κατόπιν διαπιστωμένης
τρίτης υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο 9.000 Ευρώ.
Για
τους γάλλους πολίτες που δεν προσκομίζουν το Πράσινο Πιστοποιητικό στα σημεία
όπου απαιτείται, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους... 135 Ευρώ.
Αναφορικά
με την υποχρεωτικότητα των εμβολιασμών στο υγειονομικό προσωπικό, το προσωπικό υγείας θα πρέπει να εμβολιαστεί
πριν από τις 15 Σεπτεμβρίου. Αυτό αφορά στους εργαζόμενους σε νοσοκομεία,
κλινικές, οίκους ευγηρίας, γηροκομεία και εθελοντές στα ανωτέρω ιδρύματα.
Εφόσον
ο νόμος επικυρωθεί από το Γαλλικό Συνταγματικό Συμβούλιο, έστω και εν μέρει, θα
εφαρμοστεί από τις 9 Αυγούστου, έως τις 15 Νοεμβρίου, με δικαίωμα παράτασης
εφόσον τούτο κριθεί απαραίτητο από τη Γαλλική Δημοκρατία για λόγους δημόσιας
υγείας.
Περαιτέρω,
σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 61 του Γαλλικού Συντάγματος,
απαιτούνται τουλάχιστον 60 βουλευτές ή γερουσιαστές ώστε να εκκινήσει νομικά η
διαδικασία ελέγχου τής συνταγματικότητας από το Γαλλικό Συνταγματικό Συμβούλιο
με πρωτοβουλία της Εθνοσυνέλευσης. Τούτων δοθέντων, βουλευτές της Αριστεράς
προσέφυγαν στο Συνταγματικό Συμβούλιο, υποστηρίζοντας μια «δυσανάλογη»
γενίκευση του Πράσινου Πιστοποιητικού, κάνοντας λόγο για «πολλές παραβιάσεις
της αρχής της ισότητας» και εν τέλει για αντισυνταγματικότητα του μέτρου.
3.
Επί των ανωτέρω διατάξεων του νόμου τής 31η Μαΐου 2021 της Γαλλικής
Εθνοσυνέλευσης για τη θέσπιση και εφαρμογή τού Πράσινου Πιστοποιητικού και της
υποχρεωτικότητας των εμβολιασμών σε υγειονομικό κλπ προσωπικό που εξήγγειλε με
διάγγελμά του ο πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν, το Γαλλικό Συνταγματικό Συμβούλιο
εξέδωσε την από 5 Αυγούστου 2021 υπ' αριθμ. 2021-824 DC απόφασή του, με την
οποία κρίθηκαν τα εξής:
Α.
Αναφορικά με τις παραγράφους 1 Γ και 2Γ του νόμου της 31ης Μαΐου 2021 της
Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης που προβλέπει την
α ν α σ τ ο λ ή εργασίας
εργαζομένου στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, σύμφωνα με τις οποίες "Όταν
ένας υπάλληλος του ιδιωτικού τομέα ή
ένας δημόσιος υπάλληλος, ο οποίος υποχρεούται να προσκομίσει Πράσινο
Πιστοποιητικό υγείας δεν το πράττει, και δεν επιλέγει να χρησιμοποιήσει,
κατόπιν συμφωνίας με τον εργοδότη του, κανονικές ημέρες
άδειας μ ε τ' α π ο δ ο χ ώ ν ή υποχρεωτικές ημέρες άδειας μ ε τ'
α π ο δ ο χ ώ ν, ο εργοδότης τον
ειδοποιεί με κάθε μέσο, για την
α ν α σ τ ο λ ή της σύμβασης εργασίας του", το Γαλλικό
Συνταγματικό Συμβούλιο έκρινε ότι,
Πρώτον,
η υποχρέωση προσκόμισης «Πράσινου Πιστοποιητικού» επιβάλλεται μ ό ν ο
για τους ιδιωτικούς υπαλλήλους και τους δημόσιους υπαλλήλους που
εργάζονται σε χώρους, εγκαταστάσεις, υπηρεσίες ή εκδηλώσεις, σε περιφέρειες της
γαλλικής επικράτειας όπου τα εντοπισμένα κρούσματα κορωναϊού είναι περισσότερα
από 200 ανά 100.000 κατοίκους ( ενδεικτικά, οι κυλιόμενοι 7-ημεροι μέσοι όροι κρουσμάτων ανά εκατό χιλιάδες
κατοίκους στις 02/02/2021 ήταν, στη
Γαλλία 31,7 κρούσματα/ 100 χιλ. κατοίκους,
109,2 στην Πορτογαλία, 67,8 στην Ισπανία, 59,6 στη Σλοβενία, 34,4 στο
Ηνωμένο Βασίλειο, 23,9 στην Ολλανδία, 20,5 στο Βέλγιο, 13,7 στα Σκόπια, και 8
στην Ελλάδα - βλ. 35η Έκθεση Προόδου Παρατηρητηρίου, Περίοδος 28 Ιανουαρίου – 3
Φεβρουαρίου 2021).
Δεύτερον,
όταν η α ν α σ τ ο λ ή της σύμβασης εργασίας παρατείνεται πέραν της
περιόδου που ισοδυναμεί ΜΕ Τ Ρ Ε Ί Σ
(3) ΗΜΈΡΕΣ ΕΡΓΑΣΊΑΣ, ο εργοδότης
πρέπει να καλέσει τον εργαζόμενο σε
συνέντευξη προκειμένου να εξετάσει μαζί του τα μέσα κανονικοποίησης της
κατάστασής του, ιδίως δυνατότητες ανάθεσης, εάν είναι απαραίτητο προσωρινά, σε
άλλη θέση που δεν υπάρχει επαφή με άλλα πρόσωπα και δεν είναι απαραίτητη η
κατοχή Πράσινου Πιστοποιητικού• αυτή, η
άλλη θέση εργασίας, πρέπει να προσφέρεται
ε ν τ ό ς της επιχείρησης
[σκέψεις 80-85 της υπ' αριθμ. 2021-824 DC απόφασης του Γαλλικού Συνταγματικού
Συμβουλίου].
Β.
Με το άρθρο 1 του νόμου της 31η Μαΐου 2021 ο γάλλος νομοθέτης εισήγαγε την
υποχρέωση προσκόμισης «Πράσινου Πιστοποιητικού» για τους υπαλλήλους με
συμβάσεις ο ρ ι σ μ έ ν ο υ χρόνου που εργάζονται σε δομές υγείας. Η
παράλειψη από υπάλληλο με σύμβαση εργασίας
ο ρ ι σ μ έ ν ο υ χρόνου να προσκομίσει το Πράσινο Πιστοποιητικό δίδει
το δικαίωμα στον εργοδότη να κ α τ α γ γ
ε ί λ ε ι τη σύμβαση εργασίας.
Επί
των ανωτέρω διατάξεων του νόμου της 31ης Μαΐου 2021, το Γαλλικό Συνταγματικό
Συμβούλιο είπε ότι, ναι μεν οι εργαζόμενοι με συμβάσεις αορίστου χρόνου και
εκείνοι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου
βρίσκονται σε διαφορετικές εργασιακά καταστάσεις, εκτίθενται ωστόσο όλοι
στον ίδιο κίνδυνο μόλυνσης ή μετάδοσης του κορωναϊού. Κατά συνέπεια, με την
πρόβλεψη ότι η μη προσκόμιση «Πράσινου Πιστοποιητικού» αποτελεί αιτία
καταγγελίας μόνο συμβάσεων ορισμένου χρόνου, ο νομοθέτης καθιέρωσε ά ν ι σ η
μεταχείριση μεταξύ των εργαζομένων ανάλογα με τη φύση της σύμβασης
εργασίας τους που δεν σχετίζεται με τον επιδιωκόμενο στόχο. Κατά συνέπεια, και
χωρίς την ανάγκη εξέτασης των άλλων ισχυρισμών, η διάταξη του άρθρου 1 του
νόμου της 31η Μαΐου 2021, η οποία δίδει το δικαίωμα στον εργοδότη να
καταγγείλει τη σύμβαση (ορισμένου χρόνου) εργαζόμενου που δεν προσκομίζει το
Πράσινο Πιστοποιητικό, παραβιάζει την αρχή της ισότητας ενώπιον του νόμου,
είναι άρα α ν τ ι σ υ ν τ α γ μ α τ ι κ
ή για
Ό Λ Ο Υ Σ τους εργαζόμενους
[σκέψεις 71-79 της υπ' αριθμ. 2021-824 DC απόφασης του Γαλλικού Συνταγματικού
Συμβουλίου].
Δ Οι προσβαλλόμενες διατάξεις προβλέπουν ότι οι
υποχρεώσεις που επιβάλλονται στους γάλλους πολίτες περί προσκόμισης Πράσινου
Πιστοποιητικού μπορούν να ικανοποιηθούν,
σύμφωνα με το Γαλλικό Συνταγματικό Συμβούλιο, (α) με την προσκόμιση
αποδεικτικών στοιχείων για την ολοκλήρωση του εμβολιασμού (β) του αποτελέσματος
μιας εξέτασης ιολογικού ελέγχου (PCR ή rapid test) που δεν είναι θετικό στη
μόλυνση ή (γ) πιστοποιητικό ανάρρωσης
από την Κόβιντ19 μετά από μόλυνση. Έτσι,
αυτές οι διατάξεις δεν θεσπίζουν, σε καμία περίπτωση υποχρέωση εμβολιασμού. Επιπλέον, ο νομοθέτης
προέβλεψε τον καθορισμό με διάταγμα, που ελήφθη μετά από γνώμη της Ανώτατης
Αρχής Υγείας, των περιπτώσεων ιατρικών αντενδείξεων που εμποδίζουν τον
εμβολιασμό και την έκδοση στα ενδιαφερόμενα πρόσωπα εγγράφου που μπορεί να
προσκομιστεί αντί του Πράσινου Πιστοποιητικού. Συνεπώς η θέσπιση και θέση σε
εφαρμογή του Γαλλικού Πράσινου Πιστοποιητικού
δ ε ν αντίκειται στο Γαλλικό
Σύνταγμα [σκέψη 44 της υπ' αριθμ. 2021-824 DC απόφασης του Γαλλικού
Συνταγματικού Συμβουλίου].
[Δοθέντος
ότι το Γαλλικό Συνταγματικό Συμβούλιο στην προκείμενη δίκη δεν προέβη σε
αυτεπάγγελτο δικαστικό έλεγχο της συνταγματικότητας των διατάξεων του νόμου της
31ης Μαΐου 2021 της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης, αλλά αποφάνθηκε για τη
συνταγματικότητα των πλήττόμενων μόνο
διατάξεων στη βάση των ισχυρισμών που προτάχθηκαν από τους προσφεύγοντες
βουλευτές της γαλλικής Αριστεράς (βλ. σκέψη 125 της απόφασης), σημειώνεται
σχετικά, ότι σύμφωνα με έγκριτους νομικούς της ακαδημαϊκής γαλλικής κοινότητας,
η ουσία της υποχρεωτικότητας των εμβολιασμών, έστω της έμμεσης υποχρεωτικότητά τους,
αποτυπώνεται στον ακόλουθο ισχυρισμό: Τα εμβόλια που διατίθενται στη γαλλική
επικράτεια βρίσκονται ακόμη σε κλινική δοκιμή φάσης 3 (έως τις 27 Οκτωβρίου
2022 για τη Moderna και 2 Μαΐου 2023 για την Pfizer), άρα είναι π ε ι ρ α μ α τ ι κ ά φάρμακα που χρησιμοποιούνται σε κλινική
δοκιμή (οδηγία 2001/20 / ΕΚ , 4 Απριλίου 2001 , άρθρο 2, δ). Ο αριθμός και η
έκταση των εμβολιασμών, τόσο στη Γαλλία όσο και παγκοσμίως, δεν αλλάζει τη
νομική τους κατάσταση ως "πειραματικά φάρμακα". Ο Ευρωπαϊκός
Οργανισμός Φαρμάκων έχει εκδώσει μόνο άδεια κυκλοφορίας υπό όρους (Προσωρινή
Άδεια), με την Οριστική Άδεια να μπορεί να χορηγηθεί μόνο μετά από κλινικές
δοκιμές (Κανονισμός ΕΚ αριθ. 726/2004, 31 Μαρτίου 2004 , άρθρο 6). Ωστόσο,
σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και το κοινοτικό δίκαιο, αλλά και σύμφωνα με το
γαλλικό δίκαιο, ένα εμβόλιο φάσης 3 μπορεί να απευθύνεται μ ό ν ο
σε ε θ ε λ ο ν τ έ ς που συγκατατίθενται εθελοντικά δίχως
ανταλλάγματα (οικονομικά ή άλλα) κατόπιν ενυπόγραφης συγκατάθεσης (άρθρο L.
1122-1-1, Γαλλικός Κώδικας Δημόσιας Υγείας, Οδηγία 2001/20 / ΕΚ, Κώδικας
Νυρεμβέργης του 1947). Συνεπώς, η υποχρέωση εμβολιασμού, έστω και η έμμεση,
ιδίως όταν το κόστος πραγματοποίησης των δοκιμών PCR και rapid δεν καλύπτεται
από τη Γαλλική Δημοκρατία αλλά επιβαρύνει τον γάλλο πολίτη, παραβιάζει κατάφωρα
το δικαίωμα σεβασμού της σωματικής ακεραιότητας, της προσωπικότητας και του
αυτεξούσιου του σώματος.]
Ε.
Όσον αφορά την εφαρμογή τού Πράσινου Πιστοποιητικού σε μεγάλα εμπορικά κέντρα
(άνω των 20.000 m²), πολυκαταστήματα και λοιπά εμπορικά κέντρα, πρέπει να
διασφαλίζεται (α ν ε ξ α ρ τ ή τ ω ς της προσκόμισης Πράσινου Πιστοποιητικού) η α ν
ε μ π ό δ ι σ τ η π ρ ό σ β α σ η των πολιτών
σε β α σ ι κ ά αγαθά και υπηρεσίες που πωλούνται ή
παρέχονται ε ν τ ό ς των ως άνω επιχειρήσεων, καθώς και σε α ν ε ξ α ι ρ έ τ ω ς διάθεση μέσων μαζικής μεταφοράς για την
προσέγγιση σε αυτές. Η εφαρμογή του Πράσινου Πιστοποιητικού για την είσοδο σε
επιχειρήσεις μπορεί να πραγματοποιηθεί μ
ό ν ο βάσει κριτηρίων που α π ο κ λ ε ί ο υ ν κ ά θ ε
ε ί δ ο υ ς δ ι ά κ ρ ι σ η μεταξύ των ανθρώπων.
Σχετικά
με την υποχρέωση προσκόμισης Πράσινου Πιστοποιητικού για την είσοδο (μ ό ν ο)
σε εμπορικά κέντρα άνω των 20.000 m², σημειώνεται ότι η τελική απόφαση για την είσοδο με Πράσινο
Πιστοποιητικό λαμβάνεται από τον νομάρχη σύμφωνα με την εξέλιξη της
επιδημιολογικής καμπύλης στις περιφέρειες όπου οι επιχειρήσεις αυτές δραστηριοποιούνται [σκέψεις 42, 50, 51, 54
της υπ' αριθμ. 2021-824 DC απόφασης του Γαλλικού Συνταγματικού Συμβουλίου].
[Σύμφωνα με τον γαλλικό νόμο, το Πράσινο Πιστοποιητικό για την είσοδο στα εν
λόγω μεγάλα εμπορικά κέντρα ενεργοποιείται στις γαλλικές περιφέρειες μόνο, όπου
τα εντοπισμένα κρούσματα κορωναϊού είναι περισσότερα από 200 ανά 100.000
κατοίκους].
ΣΤ.
Ο έλεγχος της κατοχής και η υποχρέωση προσκόμισης Πράσινου Πιστοποιητικού για
την πρόσβαση σε έναν τόπο, εγκατάσταση, υπηρεσία ή εκδήλωση (μπαρ, εστιατόρια,
καφετέριες, πολυκαταστήματα, μεγάλα εμπορικά κέντρα, αίθουσες συναυλιών,
παραστάσεις, κινηματογράφοι, φεστιβάλ, αθλητικές εκδηλώσεις, εκθέσεις, σαλόνια,
ζωολογικοί κήποι, βιβλιοθήκες, καζίνο, αίθουσες παιχνιδιών), μπορεί να
πραγματοποιηθεί μόνο από την Γαλλική Χωροφυλακή ή από τους υπεύθυνους των εν
λόγω επιχειρήσεων, εγκαταστάσεων,
υπηρεσιών ή εκδηλώσεων. Επιπλέον, η παρουσίαση αυτών των εγγράφων πραγματοποιείται
με μια μορφή που δ ε ν επιτρέπει "να γνωρίζουμε τη φ ύ σ η
τους". Τέλος, εφόσον απαιτείται η επίδειξη δημοσίων εγγράφων που
αποδεικνύουν την τ α υ τ ό τ η τ α του πολίτη
που προσκομίζει το Πράσινο Πιστοποιητικό, η επίδειξη
εγγράφων τ α υ τ ό τ η τ α
ς, όταν αυτά απαιτούνται, γίνεται α π ο κ λ ε ι σ τ ι κ ά σε κ
ρ α τ ι κ ά όργανα των δυνάμεων επιβολής της τ ά ξ η ς , ήτοι στα όργανα της Γαλλικής Χ ω ρ ο φ υ λ α κ ή ς [σκέψη 45 της υπ'
αριθμ. 2021-824 DC απόφασης του Γαλλικού Συνταγματικού Συμβουλίου].
Επιπλέον,
όπως αποφάσισε το Συνταγματικό Συμβούλιο, επικυρώνει προηγούμενη απόφασή του,
αυτή της 31ης Μαΐου 2021, σύμφωνα με την οποία κρίθηκε ότι, η έννοια της
«δραστηριότητας αναψυχής» α π ο κ λ ε ί
ε ι κάθε π ο λ ι τ ι κ ή, σ υ ν δ ι κ α λ ι σ τ ι κ ή ή θ ρ
η σ κ ε υ τ ι κ ή δραστηριότητα,
συνεπώς, τυχόν απαίτηση προσκόμισης Πράσινου Πιστοποιητικού σε οποιαδήποτε από
τις ανωτέρω τρεις δραστηριότητες είναι μη νόμιμη [σκέψη 42 της υπ' αριθμ.
2021-824 DC απόφασης του Γαλλικού Συνταγματικού Συμβουλίου].
Ζ.
Αναφορικά με τις προσβαλλόμενες διατάξεις του άρθρου 9 του νόμου τής 31ης Μαΐου 2021 της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης
που προβλέπουν ότι, έως τις 15 Νοεμβρίου
2021 και με μοναδικό σκοπό την καταπολέμηση της εξάπλωσης της επιδημίας του
covid-19, «Κάθε πρόσωπο που έχει
εντοπιστεί θετικό σε τεστ για τον covid-19 έχει υποχρέωση να βρίσκεται σε
απομόνωση ( = καραντίνα) για περίοδο
περιοριστικά δέκα ημερών, πρόσθετα δε ότι, απαγορεύεται στο άτομο να
εγκαταλείψει τον τόπο διαμονής του, με εξαίρεση δύο ωρών πρωινής εξόδου για την
ικανοποίηση επιτακτικών αναγκών, με την παραβίαση της εν λόγω διάταξης να
επισύρει ποινικές κυρώσεις», το Γαλλικό Συνταγματικό Συμβούλιο έκρινε ότι,
Σύμφωνα
με το άρθρο 66 του Γαλλικού Συντάγματος: «Κανείς δεν μπορεί να κρατηθεί
αυθαίρετα. Η δικαστική Αρχή, είναι θεματοφύλακας της ατομικής ελευθερίας,
διασφαλίζει ότι η αρχή αυτή τηρείται υπό τους όρους που προβλέπονται από το
νόμο». Η ατομική ελευθερία, η προστασία της οποίας έχει ανατεθεί στη δικαστική
Αρχή, δεν μπορεί να εμποδιστεί από υπέρμετρη
αυστηρότητα. Η παρέμβαση στην άσκηση αυτής της ελευθερίας πρέπει να
είναι κατάλληλη, απαραίτητη και ανάλογη με τους επιδιωκόμενους στόχους.
Συναφώς,
κάθε πρόσωπο που τελεί σε κατάσταση περιορισμού τής ελευθερίας 🗽που του έχει επιβληθεί με
δικαστική απόφαση, δύναται να προσφύγει δικαστικά και (κατά τη διάρκεια της
κράτησης) να αιτηθεί τροποποίηση των όρων κράτησής του ή να αιτηθεί από το
αρμόδιο δικαστήριο την αποφυλάκισή του. Οι προσβαλλόμενες διατάξεις τής
δεκαήμερης υποχρεωτικής καραντίνας που προβλέπουν την (ποινικής φύσεως) κύρωση
της υποχρεωτικής απομόνωσης διάρκειας δέκα ημερών για πρόσωπο που έχει
εντοπιστεί θετικό σε τεστ για τον κορωναϊό, αφενός δ ε ν
προβλέπουν τέτοιες δικαστικές εγγυήσεις, αφετέρου δ ε ν
εγγυώνται ότι η στέρηση της ελευθερίας που επιβάλλεται είναι απαραίτητη,
κατάλληλη και αναλογική, επομένως, και χωρίς την ανάγκη εξέτασης των λοιπών ισχυρισμών, το άρθρο 9 του νόμου είναι α ν τ ι σ υ ν τ α γ μ α τ ι κ ό [σκέψεις
110-119 της υπ' αριθμ. 2021-824 DC απόφασης του Γαλλικού Συνταγματικού
Συμβουλίου].
Η.
Όσον αφορά τη θέσπιση και εφαρμογή τού Πράσινου Πιστοποιητικού για την πρόσβαση σε υγειονομικές, κοινωνικές
και ιατροκοινωνικές υπηρεσίες και ιδρύματα, ο νομοθέτης επιφύλαξε την απαίτηση
προσκόμισης Πράσινου Πιστοποιητικού ό χ
ι για τους α σ θ ε ν ε ί ς που αιτούνται άμεσης ή σχετικά επείγουσας
ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης αλλά για
πρόσωπα που συνοδεύουν ή επισκέπτονται
πρόσωπα που στεγάζονται σε αυτές τις δομές και εγκαταστάσεις, καθώς και σε
εκείνους που απευθύνονται σε κάποια από τις ανωτέρω δομές για π ρ ο γ ρ α μ μ α τ ι σ μ έ ν η περίθαλψη. Έτσι, αυτό το μέτρο, που
εφαρμόζεται σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, δεν έχει ως αποτέλεσμα τον
περιορισμό της πρόσβασης στην περίθαλψη [σκέψη 42 της υπ' αριθμ. 2021-824 DC
απόφασης του Γαλλικού Συνταγματικού Συμβουλίου].
Θ.
Όσον αφορά τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων με διαπεριφερειακές δημόσιες
συγκοινωνίες, ο νομοθέτης α π έ κ λ ε ι
σ ε την υποχρεωτικότητα του Πράσινου
Πιστοποιητικού "σε περίπτωση έ κ τ
α κ τ ο υ ταξιδιού που εμποδίζει την
απόκτησή του" (διότι όταν το ταξίδι είναι έκτακτο, ο ανεμβολίαστος πολίτης
δεν έχει τον χρόνο να απευθυνθεί σε υγειονομική δομή ώστε, πρώτον, να υποβληθεί
σε PCR ή rapid test και, δεύτερον, να αναμένει το αρνητικό αποτέλεσμα όταν αυτό
αργεί, ώστε να ολοκληρώσει τη διαδικασία απόκτησης του Πράσινου Πιστοποιητικού
για να ταξιδέψει εγκαίρως, ενώ κάθε άλλη σκέψη θα οδηγούσε εμμέσως σε
υποχρεωτικότητα εμβολιασμού προκειμένου
ο πολίτης να δύναται να ταξιδέψει εγκαίρως όταν το ταξίδι είναι έκτακτο).
Επιπλέον,
για τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων με διαπεριφερειακές δημόσιες συγκοινωνίες,
όπως αποφάσισε το Συνταγματικό Συμβούλιο σε προηγούμενη απόφασή του της 31ης
Μαΐου 2021 που προαναφέρθηκε, η έννοια τής «δραστηριότητας αναψυχής» (για την
οποία μπορεί κάποιος να ταξιδέψει με διαπεριφερειακές δημόσιες
συγκοινωνίες) α π ο κ λ ε ί ε ι ιδίως την
π ο λ ι τ ι κ ή, σ υ ν δ ι κ α λ
ι σ τ ι κ ή ή θ ρ η σ κ ε υ τ ι κ ή δραστηριότητα [σκέψη 42 της υπ' αριθμ.
2021-824 DC απόφασης του Γαλλικού Συνταγματικού Συμβουλίου].
Τούτων
δοθέντων, κάλλιστα ένας ανεμβολίαστος ταξιδιώτης που μετακινείται στην
επικράτεια της Γαλλικής Δημοκρατίας με την υπερταχεία TGV από τη Μασσαλία στο
Παρίσι και δεν διαθέτει Πράσινο Πιστοποιητικό, μπορεί να ισχυριστεί, εφόσον
ελεγχθεί, ότι, είτε ταξιδεύει ε κ τ ά κ τ ω ς στο Παρίσι και δεν είχε τον χρόνο να κάνει
PCR, είτε ότι ταξιδεύει στο Παρίσι στα πλαίσια της π ο λ ι τ ι κ ή ς του δραστηριότητας για να διαδηλώσει σε
πορεία διαμαρτυρίας που διοργανώνουν τα κίτρινα γιλέκα, είτε, ακόμα καλύτερα,
ότι ταξιδεύει στο Παρίσι στα πλαίσια των
θ ρ η σ κ ε υ τ ι κ ώ ν του πεποιθήσεων, να τιμήσει τη Μεγάλη Κυρία των
Παρισίων, στην Παναγία των Παρισίων, γαλλιστί Notre-Dame de Paris.
Ολόκληρο
το κείμενο τής υπ' αριθμ. 2021-824 DC απόφασης του Γαλλικού Συνταγματικού
Συμβουλίου, εδώ