Διαβάζω τελευταία ότι επιχειρείται ο νομικός παραλληλισμός άλλως η νομική εξομοίωση του internet με τα παραδοσιακά μέσα της ραδιοφωνίας και τηλεόρασης. Διαβάζω ότι με βάση αυτό το νομικό παραλληλισμό ασκούνται αγωγές με αίτημα την καταβολή δεκάδων χιλιάδων ευρώ… Ο νομικός συλλογισμός είναι ότι το δια του internet δυσφημιστικό ή υβριστικό δημοσίευμα εξομοιώνεται νομικά με το υβριστικό ή συκοφαντικό δημοσίευμα που διαδίδεται από τα παραδοσιακά μέσα ραδιοφωνίας και τηλεόρασης!!! Με βάση αυτό το σκεπτικό , οι θιγόμενοι από το διαδικτυακο δημοσίευμα αιτούνται την αναλογική εφαρμογή του αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 (ζητώντας τις τεράστιες αποζημιώσεις που προβλέπει η διάταξη)…
Σε αντίθεση με τον μη νομικό στον οποίο ο ως άνω παραλληλισμός φαντάζει ως αυτονόητος (αφού στις μέρες μας αποτελεί πλέον πραγματικότητα η σύγκλιση της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου με το internet) , για το νομικό , το ζήτημα έχει τεράστια σημασία για τον ακόλουθο ένα λόγο: Αν υποτεθεί ότι το internet εξομοιώνεται άλλως νομικά προσομοιάζει με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο , τότε πρέπει να δεχθούμε ότι εφαρμόζεται αναλογικά ο ν. 1178/1981 και το αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 (που προβλέπουν τα υπέρογκα αυτά ποσά ως ελάχιστα όρια αποζημίωσης για τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο)…
Προς αυτή την εσφαλμένη αυτή κατεύθυνση , φαίνεται να κινείται και η πρόσφατη απόφαση με αριθμό 27/2009 του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Πειραιά σύμφωνα με το σκεπτικό της οποίας: "Οι προαναφερόμενες διατάξεις εφαρμόζονται αναλόγως και επί προσβολών προσωπικότητας οι οποίες συντελούνται στο διαδίκτυο (internet) μέσω ηλεκτρονικών ιστοσελίδων ("ηλεκτρονικών περιοδικών") που λειτουργούν ως διεθνές μέσο διακίνησης πληροφοριών, δεδομένου ότι για τις προσβολές αυτές δεν υπάρχει ιδιαίτερο θεσμικό πλαίσιο και η αντιμετώπισή τους δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο με την αναλογική εφαρμογή της ήδη υπάρχουσας νομοθεσίας για τις προσβολές της προσωπικότητας μέσω του έντυπου (εφημερίδες, περιοδικά) ή του ηλεκτρονικού (τηλεόραση, ραδιόφωνο) Τύπου, αφού και η ραγδαίως αναπτυσσόμενη διαδικτυακή πληροφόρηση που προσφέρεται από το Internet σε πολυμεσική μορφή (multimedia) καθιστά το χρήση αυτού (Internet) εκτός από "ομιλητή" και "αποδέκτη" πληροφοριών και κάνει το διαδίκτυο να προσομοιάζει με την τηλεόραση και μάλιστα με μιας νέας μορφής αναπτυσσόμενη τηλεόραση, προσιτή σε κάθε πολίτη (βλ. μελέτη Α.Μαρίνου "Το Internet και οι συνέπειές του κυρίως στο χώρο του Δικαίου" ΕλλΔνη 39,1 επ. (έτσι η ΕφΑθ 8962/2006 ΕλλΔνη 2007, 1518)".
Κατά το αρθ. 1 του ν 1178/1981 ο ιδιοκτήτης παντός εντύπου υποχρεούται εις πλήρη αποζημίωσιν δια την παρόνομον περιουσιακήν ζημίαν ως και εις χρηματικήν ικανοποίησιν δια την ηθικήν βλάβην, αι οποίαι υπαιτίως επροξενήθησαν δια δημοσιεύματος θίγοντος την τιμήν ή την υπόληψιν παντός ατόμου, έστω και αν η κατά το αρθρον 914 του Α.Κ. υπαιτιότης, ή κατά το άρθρον 919 του Α.Κ. πρόθεσις και ή κατά το άρθρον 920 του Α.Κ. γνώσις ή υπαίτιος άγνοια συντρέχη εις τον συντάκτην του δημοσιεύματος ή, εάν ούτος είναι άγνωστοι, εις τον εκδότην ή τον διευθυντήν συντάξεως του εντύπου.
Με την παρ. 10 του άρθρου 4 του Ν.2328/1995 (ΦΕΚ Α`159), ορίζονται τα εξής:
"Στο άρθρο μόνο του Ν.1178/1981, όπως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει, υπάγονται και οι τηλεοπτικοί και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί. Στα κατά το Ν. 1178/1981 "δημοσιεύματα", περιλαμβάνονται και οι τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές.
Κατά το αρθ. 2 του ν. 1178/1981 ορίζεται ότι «…εφόσον οι πράξεις αυτές τελέσθηκαν δια του Τύπου, κατά την κρίση του δικαστή η αποζημίωση είναι , όχι κατώτερη των 10.000.000 δραχμών για τις Ημερήσιες Εφημερίδες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, καθώς και για τα περιοδικά που κυκλοφορούν μέσω των Πρακτορείων Εφημερίδων και των 2.000.000 δραχμών για τις άλλες εφημερίδες ή περιοδικά…»
Περαιτέρω , με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 10 του άρθρου 4 του Ν. 2328/1995 (ΦΕΚ Α`159), ορίζονται τα εξής: "Το κατά την παράγραφο 2 του άρθρου μόνου του ν. 1178/1981, όπως ισχύει, ελάχιστο ποσό χρηματικής ικανοποίησης προκειμένου για τηλεοπτικούς σταθμούς καθορίζεται σε εκατό εκατομμύρια (100.000.000) δραχμές προκειμένου για σταθμούς εθνικής εμβέλειας και τριάντα εκατομμύρια (30.000.000) δραχμές προκειμένου για σταθμούς τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας. Τα ποσά αυτά, προκειμένου για ραδιοφωνικούς σταθμούς με δικτύωση σε περισσότερους νομούς, καθορίζονται σε πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) δραχμές και προκειμένου για ραδιοφωνικούς σταθμούς που δεν διαθέτουν δικτύωση σε είκοσι εκατομμύρια (20.000.000) δραχμές."
Αναζήτηση της βούλησης του νομοθέτη (ποιος ο επιδιωκόμενος στόχος της διάταξης):
Περαιτέρω, κατηγοριοποιεί τα μέσα σε δυο υποπεριπτώσεις για το κάθε ένα, ανάλογα με το εύρος της εκπομπής του σήματος. Προς επίτευξη του στόχου της διάταξης , προβλέπει για τους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας 100.000.000 δρχ και 30.000.000 δραχμές προκειμένου για σταθμούς τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας , ενώ 50.000.000 δρχ για ραδιοφωνικούς σταθμούς με δικτύωση σε περισσότερους νομούς, και 20.000.000 δρχ προκειμένου για ραδιοφωνικούς σταθμούς που δεν διαθέτουν δικτύωση. Συνοψίζοντας , τα κριτήρια που ο νομοθέτης λαμβάνει υπόψη προς επίτευξη του στόχου της διάταξης , είναι δυο: α) η δημοφιλια και επομένως η διείσδυση του μέσου στην κοινωνία και β) το εύρος - η έκταση της εκπομπής του σήματος.
Η αρχή της αναλογικότητας. Προϋποθέσεις εφαρμογής της.
Τι σημαίνει όμως «ίση ρύθμιση»? Νομολογία και θεωρία, τόσο στην Ελλάδα όσο και αλλού, υπογράμμιζαν ανέκαθεν ότι ίση ρύθμιση σημαίνει όμοια μεταχείριση των όμοιων και ανόμοια (αναλογική) μεταχείριση των ανόμοιων.
Η συνταγματικά κατοχυρωμένη ισότητα του νόμου νοείται, επομένως, ως ισότητα αναλογική. Άρα αυτή παραβιάζεται τόσο στην περίπτωση, που ουσιωδώς όμοιες σχέσεις ή καταστάσεις γίνονται αντικείμενο διαφορετικής ή άνισης ρύθμισης, όσο και στην περίπτωση που ουσιαστικά διάφορες, ανόμοιες ή άνισες καταστάσεις υπάγονται στην ίδια ρύθμιση. Η νομική ισότητα αποκλείει, λοιπόν, κατ' αρχήν, την ισοπεδωτική (ή μαθηματική όπως αλλιώς λέγεται) ισότητα και επιβάλλει τη διαφοροποιητική ή αναλογική νομοθετική μεταχείριση ουσιωδώς ανόμοιων καταστάσεων και σχέσεων. Απαγορεύει άρα όχι μόνο την άνιση μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων με την καθιέρωση προνομίων ή εξαιρέσεων από τον γενικό κανόνα βασισμένων σε αυθαίρετα κριτήρια, αλλά και την ισοπέδωση, δηλαδή την αυθαίρετη εξομοίωση διαφορετικών καταστάσεων ή την ενιαία μεταχείριση προσώπων που βρίσκονται κάτω από διαφορετικές πραγματικές ή νομικές συνθήκες με βάση εντελώς τυπικά ή συμπτωματικά στοιχεία (ΣτΕ 2786/1984 , Ολομ., ΝοΒ 1984.1430 , ΣτΕ 2789/1984 , Ολομ., ΝοΒ 1984.1442 και ΣτΕ 2144/1984, ΝοΒ 1985.526).
Στην Ελλάδα οι υπάρχοντες ραδιοφωνικοί σταθμοί με δικτύωση σε περισσότερους νομούς δεν υπερβαίνουν τους εκατό ενώ οι σταθμοί που δεν διαθέτουν δικτύωση απαριθμούνται σε λίγες μόλις εκατοντάδες. Αναφορικά με τους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας , αυτοί δεν υπερβαίνουν τους δέκα , ενώ οι τηλεοπτικοί σταθμοί τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας δεν υπερβαίνουν τους πενήντα.
Περαιτέρω η διείσδυση των συσκευών αυτών στο κοινό , είναι στις μέρες ευρύτατη αφού οι δέκτες ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού σήματος απαντώνται παντού. Συσκευές ραδιοφώνων είναι εγκατεστημένες και περιλαμβάνονται στο βασικό εξοπλισμό όλων των αυτοκινήτων , καθώς επίσης είναι ενσωματωμένες σε όλο και περισσότερες φορητές συσκευές (συσκευές κινητής τηλεφωνίας , αναπαραγωγής ήχου κ.α) . Συσκευές τηλεοράσεων και ραδιοφώνων βρίσκονται σε όλα τα σπίτια (και μάλιστα σε αριθμό μεγαλύτερο της μιας συσκευής ανά σπίτι) . Σημειωτέων δε, ότι η πτώση του κόστους παραγωγής των συσκευών αυτών είναι κάθετη σε βαθμό τέτοιο, που το κόστος της απόκτησης ενός ραδιοφώνου ξεκινά στις μέρες μας από μόλις 2-3 ευρω και σπανίως υπερβαίνει τα 50 , ενώ το κόστος της απόκτησης μιας τηλεόρασης ξεκινά από περίπου 80 ευρω. Να σημειωθεί εδώ , ότι για τη μαζική πρόσβαση του κοινού στο εκπεμπόμενο ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό υλικό δεν απαιτείται στην Ελλάδα κάποιου είδους συνδρομής (δηλαδή το κόστος πρόσβασης ισούται και στις δυο περιπτώσεις με το μηδαμινό κόστος της απόκτησης του δέκτη ) …
Τέλος άξιο μνείας είναι , ότι ο χειρισμός των συσκευών αυτών δεν απαιτεί κάποιου είδους εξειδίκευσης ούτε ειδικών γνώσεων , λόγος για τον οποίο η διείσδυση και η χρήση αυτών είναι δυνατή από το σύνολο του κοινωνικού ιστού (ανεξαρτήτως δηλαδή ηλικίας , μορφώσεως , επιστημονικού τίτλου κ.α). Μάλιστα αναφορικά με το μέσο της τηλεόρασης, το περιεχόμενο του εκπεμπόμενου τηλεοπτικού προϊόντος είναι στη συντριπτική του πλειοψηφία τόσο χαμηλής ποιότητας , που για την κατανόηση και εμπέδωσή του δεν απαιτείται κάποιου είδους εξειδίκευσης ή ειδικών γνώσεων , σε βαθμό μάλιστα τέτοιο , που μπορεί αβίαστα να κατανοηθεί ακόμη και από τα πρόσωπα του αρθ. 128 ΑΚ (διαρκής απόλυτη δικαιοπρακτικη ανικανότητα) και των αρθ. 131 παρ 1 και 171 παρ. 1 ΑΚ (παροδική απόλυτη δικαιοπρακτικη ανικανότητα και φυσική δικαιοπρακτικη ανικανότητα).
Περαιτέρω η δικτύωση μέσω Wi-Fi (ασύρματη δικτύωση) παρέχει ασύρματη πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Ασύρματα σημεία πρόσβασης (hotspot) που παρέχουν τέτοια πρόσβαση περιλαμβάνουν τα Wifi-cafes , ορισμένα μεγάλα ξενοδοχεία , ελάχιστοι υπαίθριοι δημόσιοι χώροι (όπως π.χ η Πλατεία Συντάγματος) , όπου κάποιος για να αποκτήσει πρόσβαση στο internet , αρκεί να φέρει τις δικές του ασύρματες συσκευές όπως φορητό Η/Υ ή PDA. Οι υπηρεσίες αυτές σπανίως είναι δωρεάν σε όλους. Συνήθως είναι είτε δωρεάν μόνο σε πελάτες, είτε επί πληρωμή. Ένα hotspot δεν χρειάζεται να περιορίζεται σε ένα συγκεκριμένο περιβάλλον. Ολόκληρες πανεπιστημιουπόλεις και πάρκα έχουν αυτή τη δυνατότητα, ακόμα και ολόκληρες περιοχές , πλην όμως στην Ελλάδα , ο συγκεκριμένος τύπος δικτύωσης δεν απαντάται παρά σε ελάχιστες περιπτώσεις αφού απουσιάζουν στη Χώρα μας οι πρωτοβουλίες να συνδεθεί π.χ στο διαδίκτυο και ο αγροτικός πληθυσμός (πρωτοβουλίες που στον αναπτυγμένο κόσμο έχουν οδηγήσει στα ασύρματα κοινοτικά δίκτυα).
Περαιτέρω, ασύρματη πρόσβαση στο διαδικτυο μπορεί να επιτευχθεί και μέσω φορητής συσκευής τεχνολογίας UMTS (3G κινητό τηλέφωνο ή mini laptop) πλην όμως σε αυτή την περίπτωση το κόστος πρόσβασης καθίσταται για το μέσο Έλληνα απαγορευτικό. Επομένως η πρόσβαση στο διαδικτυο επιτυγχάνεται σήμερα στην Ελλάδα ως επί το πλείστον, μέσω συνδρομητικης σχέσης με κάποιο Παροχο Υπηρεσιών Πρόσβασης στο Διαδικτυο. Το κόστος ανέρχεται σήμερα σε περίπου 20 ευρω ανά μήνα. Άξιο μνείας είναι , ότι το ποσοστό του πληθυσμού που έχει πρόσβαση στο διαδικτυο , είναι στην Ελλάδα πολύ μικρό (μάλιστα η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους ουραγούς της ΕΕ). Οι συνδέσεις πρόσβασης στο διαδικτυο υπολογίζονται σήμερα περί τις 400.000 αν δεν απατώμαι.
Εξάλλου , όπως προκύπτει από σχετικές έρευνες , τα πρόσωπα τα οποία έχουν πρόσβαση στο internet είναι (για τις ηλικίες άνω των 30 ετών) ανωτέρου ή ανωτάτου μορφωτικού επιπέδου, ενώ υπάρχει μια σαφής κλήση προς κατανόηση της νέας αυτής τεχνολογίας, στις μικρότερες ηλικιακές ομάδες του πληθυσμού . Αντίθετα , υψηλά είναι τα ποσοστά του «αυτοαποκλεισμου» ενός μεγάλου μέρους της κοινωνίας στις μεγάλες ιδίως ηλικιακές ομάδες , τούτο δε , ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου. Περαιτέρω το κόστος της αγοράς του μέσου πρόσβασης στο internet (σταθερός υπολογιστής , φορητός υπολογιστής , υπερφορητος υπολογιστής , κινητό τηλέφωνο με δυνατότητα πρόσβασης στο internet κ.α) , ξεκινά σήμερα από 600 ευρω κατ ελάχιστο. Τέλος η πρόσβαση στο internet είναι δυνατή στη Χώρα μας ως επί το πλείστον μόνο από τα σημεία όπου υπάρχει υπολογιστής (δηλαδή από το σπίτι και –με περιορισμούς- από τον εργασιακό χώρο για όσους εργάζονται σε γραφείο). Απουσιάζει δε παντελώς η πρόσβαση από το αυτοκίνητο , η πρόσβαση από περισσότερους του ενός χώρου στο σπίτι και το γραφείο , καθώς και η ασύρματη πρόσβαση από εξωτερικούς δημόσιους και μη χώρους.
Κλείνοντας την παρούσα ενότητα , θα παραθέσω κάποια στοιχεία που έχουν -για την εφαρμογή του ορθού κανόνα δικαίου- βαρύνουσα σημασία. Πρόκειται για στοιχεία που καταδεικνύουν τον ΤΕΡΑΣΤΙΟ όγκο πληροφοριών που διακινούνται στο ελληνόγλωσσο internet. Τα στοιχεία που παραθέτω αφορούν μόνο στα ελληνόγλωσσα blogs (αφού δεν περιλαμβάνονται οι εκατομμύρια ελληνικού ενδιαφέροντος και περιεχομένου ιστοσελίδες ούτε οι εκατοντάδες χιλιάδες ομάδες συζήτησης).
· Αριθμός Ελληνικών blogs = 39.374
· Αριθμός συνολικών άρθρων = 2.479.098
· Mέσος όρος άρθρων ανά μήνα (για το 2008) = 110.354
· Μέσος όρος άρθρων ανά μήνα (για το 2007) = 65.550
· Μέσος όρος νέων blogs ανά ημέρα = 32
Αναλυτικά, ο αριθμός των άρθρων που δημοσιεύθηκαν όλο το 2008 ανά μήνα φαίνεται στον πίνακα παρακάτω. Από αυτόν φαίνεται η διεύρυνση της παραγωγής περιεχομένου από την μπλογκόσφαιρα, ειδικά προς το τέλος του έτους.
1. Ιανουάριος 106.506
2. Φεβρουάριος 104.100
3. Μάρτιος 112.012
4. Απρίλιος 103.349
5. Μάϊος 109.639
6. Ιούνιος 107.619
7. Ιούλιος 95.458
8. Αύγουστος 85.282
9. Σεπτέμβριος 125.209
10. Οκτώβριος 132.156
11. Νοέμβριος 134.451
12. Δεκέμβριος 160.183
Ο αριθμός των Ελληνικών blogs διπλασιάζεται κάθε χρόνο, ενώ αντίστοιχη αύξηση υπάρχει και για τον αριθμό των άρθρων. Η ποσότητα της αρθρογραφίας επηρρεάζεται κατά περιόδους από σημαντικά γεγονότα τα οποία οι bloggers καλύπτουν με ενημέρωση και σχολιασμό - για παράδειγμα, όπως τα πρόσφατα γεγονότα του Δεκεμβρίου 2008 στη Αθήνα.
Ομοιότητες και διαφορές των μέσων
Κατ’ αρχήν ομοιάζει το internet με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο , αλλά μόνον εξ όψεω. Επί του πραγματικού δηλαδή , ορθή είναι η άποψη σύμφωνα με την οποία «η ραγδαίως αναπτυσσόμενη διαδικτυακή πληροφόρηση που προσφέρεται από το Internet σε πολυμεσική μορφή (multimedia) καθιστά το χρήση αυτού (Internet) εκτός από "ομιλητή" και "αποδέκτη" πληροφοριών και κάνει το διαδίκτυο να προσομοιάζει με την τηλεόραση και μάλιστα με μιας νέας μορφής αναπτυσσόμενη τηλεόραση, προσιτή σε κάθε πολίτη».
Πέραν όμως αυτής της ομοιότητας (που είναι επί του πραγματικού και η μοναδική) , έχουν -σε σχέση με την διείσδυσή τους στο κοινωνικό σύνολο- , πολυάριθμες διαφορές τόσο ποιοτικές όσο και ποσοτικές.
Κατ αρχήν από την άποψη της δημοφιλιας , δεν συγκρίνονται αφού στο internet έχουν πρόσβαση συγκριτικά με το ραδιόφωνο και την τηλεόραση απείρως μικρότερος αριθμός ατόμων. Τούτο καθίσταται αυτονόητο καθόσον το συνδρομητικο κόστος της πρόσβασης στο περιεχόμενο του μέσου (που στα δυο άλλα μέσα ελλείπει) , το κόστος απόκτησης του εξοπλισμού , οι ειδικές γνώσεις άλλως το επίπεδο της μόρφωσης που απαιτείται για τον χειρισμό του υπολογιστή και την πλοήγηση στο internet (σε σχέση με την παθητική ακρόαση ή τηλεθέαση καθώς και τον υπεραπλουστευμενο χειρισμό των συσκευών των δυο άλλων μέσων) , η απουσία του ηλεκτρονικού υπολογιστή από αυτοκίνητα , τους δημόσιους χώρους , τους περισσότερους του ενός χώρου σε σπίτι και γραφείο (σε σχέση με τις τηλεοράσεις και τα ραδιόφωνα που βρίσκονται παντού) , το υψηλό κόστος της ασύρματης πρόσβασης στο internet που καθιστά ανύπαρκτη την ασύρματη πρόσβαση στο internet , καθίσταται από αυτά σαφές , ότι το internet , είναι δύσκολα προσβασιμο , από πολύ μικρό -σε σχέση με τα δυο άλλα μέσα- κομμάτι της κοινωνίας , σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας (που είναι σε σχέση με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο πολύ λιγότερες) και από συγκεκριμένο τόπο (από ένα δωμάτιο του σπιτιού και από ένα δωμάτιο του γραφείου). Επομένως μπορεί θεωρητικώς η εμβέλεια του μέσου να είναι παγκόσμια , πρακτικώς όμως η δημοφιλια και προσβασιμότητα του μέσου είναι σε σχέση με τα δυο άλλα μέσα απείρως υπολειπόμενη.
Επομένως , το πρώτο κριτήριο που ο νομοθέτης λαμβάνει υπόψη προς επίτευξη του στόχου της διάταξης του αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 , ήτοι το κριτήριο της ευκολίας της πρόσβασης και της δημοφιλιας του μέσου (και επομένως το μέγεθος της διείσδυσής του στο κοινωνικό σύνολο) , είναι για το internet σε σχέση με τα δυο άλλα μέσα , απείρως μικρότερο.
Θα καταδείξω κατωτέρω , ότι παρά την εθνική εμβέλεια του μέσου , η ευρεία διάδοση ενός προσβλητικού δημοσιεύματος καθίσταται αδύνατη , για ένα και μόνο λόγο: Λόγω της ΤΕΡΑΣΤΙΑΣ ποσότητας των πληροφοριών που διακινούνται στο ελληνόγλωσσο ιντερνετ , σε σχέση με τη χαμηλή δημοφιλία του μέσου και την περιορισμένη δυνατότητα της πρόσβασης στο διακινούμενο υλικό . Θα καταδείξω ότι για το λόγο αυτό , είναι νομικά εσφαλμένος ο παραλληλισμός του internet με τα παραδοσιακά ραδιοτηλεοπτικά μέσα και επομένως δεν είναι δυνατή η αναλογική εφαρμογή του αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 με τη νομική συλλογιστική ότι δυσφημιστικό ή υβριστικό δημοσίευμα δια του internet εξομοιώνεται νομικά με το υβριστικό ή συκοφαντικό δημοσίευμα που διαδίδεται από τα παραδοσιακά μέσα ραδιοφωνίας και τηλεόρασης εθνικής εμβέλειας άλλως με δίκτυο σε περισσότερους νομούς…
Παράδειγμα 1: Έστω ότι μέσω του τηλεοπτικού σταθμού εθνικής εμβέλειας Χ , μεταδίδεται ένα προσβλητικό δημοσίευμα για τον Ψ. Ως πομπός του προσβλητικού μηνύματος νοείται εδώ ο εθνικής εμβέλειας τηλεοπτικός σταθμός Χ (θυμίζω δε, ότι ο Χ είναι ένας από τους λιγότερους από δέκα τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας). Υπενθυμίζω εδώ το μικρό αριθμό των εθνικής εμβέλειας τηλεοπτικών σταθμών , διότι αν υποτεθεί ότι στην Ελλάδα λειτουργούσαν π.χ 39.374 τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας , προφανώς ο νομοθέτης δεν θα προνοούσε με το αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 να ορίσει ως κατώτατο όριο το ποσό των 100.000.000 δρχ , αφού αυτονόητα η συντριπτική πλειοψηφία αυτών , θα είχαν μηδενική τηλεθέαση (αναλογιστείτε σε 11.000.000 πληθυσμό να αντιστοιχούν 39.374 τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας!!!). Αυτονόητο είναι ότι λόγω του μικρού αριθμού των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας και άρα της πολύ μεγάλης δημοφιλιας του μέσου της τηλεόρασης , η διάδοση του προσβλητικού δημοσιεύματος λαμβάνει αμέσως πολύ μεγάλη έκταση. Αυτονόητο επίσης είναι , ότι επί ασκήσεως αγωγής από το θιγόμενο και έκδοσης επ αυτής καταδικαστικής απόφασης , το δικαστήριο θα επιδικάσει την αποζημίωση λαμβάνοντας υπόψη του τα κατώτατα όρια του αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995.
Δεδομένου λοιπόν του τεράστιου αυτού αριθμού των εθνικής εμβέλειας blogs , καθίσταται σαφές ότι ο νομοθέτης δεν σκοπεύει να τα εντάξει αυτά στη ρύθμιση αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 και επομένως να ορίσει ως κατώτατο όριο το ποσό των 100.000.000 δρχ αφού αυτονόητα , η συντριπτική πλειοψηφία αυτών έχουν μηδενική επισκεψιμοτητα (αναλογιστείτε ότι σε 11.000.000 πληθυσμό αντιστοιχούν 39.374 blogs εθνικής εμβέλειας με συνδεμένους στο διαδικτυο χρήστες , περί τις 400.000 που συνδέονται όχι παραπάνω από μια ώρα ανά ημέρα , από συγκεκριμένο τόπο , με συνδρομητικη σχέση , με υψηλό κόστος απόκτησης του εξοπλισμού πρόσβασης και με απαιτούμενη ικανότητα ειδικών γνώσεων !!!). Αυτονόητο λοιπόν είναι, ότι λόγω του τεράστιου αριθμού των ελληνόγλωσσων blogs (εθνικής εμβέλειας) και άρα της πολύ μικρής δημοφιλιας τους , καθώς επίσης και λόγω των αντικειμενικών δυσκολιών που καθιστούν την πρόσβαση στο internet δύσκολη και περιορισμένης διάρκειας , η διάδοση του προσβλητικού δημοσιεύματος λαμβάνει πολύ μικρή έκταση. Το να «πέσει κάποιος πάνω στο συκοφαντικό δημοσίευμα» από blog , ομάδα συζήτησης ή ιστοσελίδα , είναι τόσο πιθανό , σα να βρεις βελόνα στην έρημο Σαχάρα… Για το λόγο αυτό , αυτονόητο είναι , ότι επί ασκήσεως αγωγής από το θιγόμενο και έκδοσης επ αυτής καταδικαστικής απόφασης , το δικαστήριο δεν δύναται να εφαρμόσει αναλογικά το αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 και επομένως δεν θα επιδικάσει την αποζημίωση λαμβάνοντας υπόψη του τα κατώτατα όρια των 100.000.000 δρχ (τηλεοπτικός σταθμός εθνικής εμβέλειας) ούτε βεβαίως το ποσό των 150.000.000 ευρω (μέσο με δίκτυο σε περισσότερους νόμους). Τούτο θα συνιστούσε ευθεία παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας ακόμη και με δεδομένο ότι το internet προσομοιάζει με τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα (μόνον όμως επί του πραγματικού της σύγκλισης των χρησιμοποιούμενων τεχνολογιών )…
Επομένως τα blog συνιστούν τύπο (με την έννοια των εφημερίδων και περιοδικών) . Δεν παραλληλίζονται βεβαίως ούτε εξομοιώνονται με τις ημερήσιες εφημερίδες Αθηνών και Θεσσαλονίκης καθώς και τα περιοδικά που κυκλοφορούν μέσω των πρακτορείων εφημερίδων αλλά με τις άλλες εφημερίδες και περιοδικά (και πάλι με μεγάλη επιφύλαξη).
Από τα ανωτέρω προκύπτει, ότι ναι μεν επί του πραγματικού το internet προσομοιάζει στην τηλεόραση , το ραδιόφωνο , τις εφημερίδες και τα περιοδικά , πλην όμως νομικά , δεν είναι δυνατή η εξομοίωσή τους και επομένως δεν είναι δυνατή η αναλογική εφαρμογή του αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 , διότι σε αυτή την περίπτωση θα παραβιάζονταν η συνταγματικά κατοχυρωμένη ισότητα του νόμου που νοείται, ως ισότητα αναλογική.
'Άρα αυτή παραβιάζεται στην περίπτωση αναλογικής εφαρμογής του αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 , διότι το internet είναι από την άποψη της έκτασης της πρόσβασης της κοινωνίας στο μέσο , του ΤΕΡΑΣΤΙΟΥ αριθμού της διακινούμενης πληροφορίας , του ΤΕΡΑΣΤΙΟΥ αριθμού των πομπών δημοσιευμάτων (39.374 blog που ως πομποί δημοσίευσαν το 2008 2.479.098 άρθρα), της χαμηλής δημοφιλιας του μέσου σε σχέση με τα παραδοσιακά ΜΜΕ ουσιαστικά διάφορη, ανόμοια και άνιση κατάσταση που δεν μπορεί να υπάγεται στην ίδια ρύθμιση.
Η αναλογική εφαρμογή του αρθ. 4 εδ. 10 του ν 2328/1995 θα αποτελούσε ισοπέδωση, δηλαδή αυθαίρετη εξομοίωση διαφορετικών καταστάσεων καθώς και ενιαία μεταχείριση των διαφορετικών μέσων μαζικής ενημέρωσης που βρίσκονται κάτω από διαφορετικές πραγματικές και νομικές συνθήκες με βάση εντελώς τυπικά ή συμπτωματικά στοιχεία που στην προκειμένη περίπτωση είναι μόνον η εξ όψεως ομοιότητα των μέσων (αναλογική ερμηνεία των ΣτΕ 2786/1984 , Ολομ., ΝοΒ 1984.1430 , ΣτΕ 2789/1984 , Ολομ., ΝοΒ 1984.1442 και ΣτΕ 2144/1984, ΝοΒ 1985.526).
Θα μπορούσε λοιπόν να υποστηριχθεί η άποψη σύμφωνα με την οποία φαίνεται ότι το internet δεν εμπίπτει καν στις διατάξεις περί τύπου (έντυπου ή ηλεκτρονικού)…
«Ο λόγος αυτός είναι αβάσιμος ως στηριζόμενος σε εσφαλμένη προϋπόθεση, αφού από την άνω παρ. 1 του άρθρου μόνου του Ν.1178/1981 προκύπτει σαφώς ότι αναφέρεται μόνο στην αστική ευθύνη του ιδιοκτήτη του εντύπου και δεν ρυθμίζει τα της ιδιοκτησίας κ.λ.π. της ηλεκτρονικής διεύθυνσης ή ηλεκτρονικού τόπου» (ΑΠ 1752/2207) …